AKADEMICKIE CENTRUM FILMOWE Kino ACF DWORCOWE

 

prezentuje

 

KOCHAM KINO! – Magia ruchomych obrazów

 

W tym roku obchodzimy wiele chlubnych rocznic – jedną z nich jest 50-lecie kin studyjnych w Polsce.

Czy w dobie marketów i pleksów jest jeszcze miejsce na kina studyjne? Ufamy, że TAK! To właśnie w tych miejscach – może nie zawsze komfortowych, ale z pewnością przyjaznych widzowi, dostrzegających jego indywidualność – można przeżyć magię kina.

 

Z okazji naszego małego święta zapraszamy na prezentację filmów podejmujących temat niezwykłych emocji, jakich dostarcza nam duży ekran umieszczony w ciemnej sali.

 

Bohaterem przeglądu będzie przede wszystkim Kino („Historia kina w Popielawach”) i jego Widzowie – zarówno anonimowi („Inna bajka”, „Sto lat w kinie”), jak i ci znani („Każdy ma swoje kino”). Zobaczymy pracę tych, którzy działają w ukryciu, byśmy mogli przeżyć wspaniałe emocje, czyli Właścicieli Kin („No Popcorn on the Floor”) oraz Operatorów („Cinema Paradiso”). Kulisy fabryki snów Hollywood odsłoni Mel Brooks („Nieme kino”), będziemy też świadkami perypetii związanych z największą do tej pory zmianą technologiczną w kinie, jaką było wprowadzenie dźwięku („Deszczowa piosenka”).

A kiedy zasiądziemy wygodnie w fotelach i na sali zgaśnie światło, może z ekranu zejdzie do nas któryś z filmowych bohaterów („Purpurowa róża z Kairu”)?

 

ZAPRASZAMY!

 

       FILMY          PROGRAM      BILETY I KARNETY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  FILMY

KAŻDY MA SWOJE KINO (Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence)                                 Francja 2007 (119’)

Reż. David Lynch, Roman Polański, Lars von Trier, Wim Wenders, David Cronenberg,

Kar Wai Wong, Nanni Moretti, Takeshi Kitano, Bille August, bracia Coen, Gus Van Sant, Atom Egoyan, Abbas Kiarostami, Claude Lelouch, Yimou Zhang, Walter Salles, Michael Cimino, Alejandro Gonzalez Inarritu, Ken Loach, Kaige Chen, Aki Kaurismäki,  Manoel de Oliveira, Theodoros Angelopoulos, bracia Dardenne i inni.

 

Hołd złożony magii kina przez największych współczesnych twórców filmowych. Każdy, kto szuka w kinie nie tylko rozrywki, ale również sztuki, znajdzie tutaj przynajmniej jednego ze swoich ulubieńców. Akcja każdej z nowel jest w jakiś sposób związana z kinem. Przede wszystkim jako budynkiem, ale ważne są również emocje, jakie kino dostarcza. W wielu etiudach widzimy pogrążone w półmroku sali kinowej twarze, na których rysują się różnorodne uczucia. Obserwujemy jak odbiorcy przeżywają film, jak wgryzają się w jego niuanse.

Obraz powstał na 60. urodziny filmowego festiwalu w Cannes w 2007 r., składa się z 33 etiud słynnych światowych reżyserów. Motywem łączącym je wszystkie jest nieśmiertelny temat kina. Pomysłodawcą filmu był Gilles Jacob, dyrektor tego festiwalu.

 

 

NO POPCORN ON THE FLOOR  Francja 2008  (90’)

Reż. Gaël Mocaër, dokument

 

„Atalanta” jest kinem, jakich już we Francji prawie nie ma. Tutaj się po prostu kocha film – takie jest motto i maksyma pracy całego personelu. Obserwujemy Ramuntxo, dyrektora kina, w trakcie codziennych zajęć. Pomiędzy układaniem repertuaru, zarządzaniem obsługą i finansami, sam próbuje zrozumieć sens swojej pracy. Towarzyszą mu momenty pełne energii, jak i zwątpienia w to, co robi, a nawet chwile, kiedy chce wszystko rzucić.

Podobne rozterki są udziałem większości osób prowadzących tradycyjne kina w Polsce. Zachęcamy prawdziwych kinomanów do przyjrzenia się ich życiu codziennemu. Gaël Mocaër zrobił wspaniały prezent dokumentując ich pracę.

 

 

PURPUROWA RÓŻA Z KAIRU (The Purple Rose of Cairo) USA 1985 (81’)
Reż. Woody Allen, wyk.: Mia Farrow, Irving Metzman, Dianne West, Jeff Daniels

 

Historia młodej kobiety, która prowadzi ponure życie kelnerki w New Jersey w latach 30-tych XX wieku. Utraciwszy pracę, chcąc podnieść się na duchu, idzie do miejscowego kina. Tam w niezwykły sposób poznaje młodego archeologa Toma Baxtera, który jest bohaterem filmowym, postacią odgrywaną przez aktora.

Film jest pomysłowym pomieszaniem fikcji i realnego świata, a zarazem bardzo nowatorskim przykładem podejścia do kina, jego możliwości kreacji życia i ludzkich losów. Tu – gdyby nie magia kina – Cecylia przeżyłaby po prostu kolejny seans, po którym musiałaby wrócić do dotychczasowego szarego życia...

Nagrody: Złoty Glob za najlepszy scenariusz, BAFTA za najlepszy film, Cezar za najlepszy film zagraniczny

 

 

 

NIEME KINO (Silent Movie) USA 1976   (87’)
Reż. Mel Brooks, wyk.: Mel Brooks, Marty Feldman, Dom DeLuise, Sid Caesar  

 

Mel Brooks, przez lata naczelny kpiarz Hollywoodu, tym razem parodiuje samą fabrykę snów. Wciela się w postać kontrowersyjnego reżysera, który przychodzi do studia filmowego ze znakomitym, jak mu się zdaje, pomysłem zrealizowania filmu... niemego! Ma nadzieję, że dzięki temu studio nie zostanie przejęte. Niewiarygodne, ale tak się rzeczywiście dzieje – nie tyle z powodu ciszy, co zabawnych gagów i komicznych przypadków w wykonaniu grupy zapalonych filmowców. Co ciekawe, film Brooksa prawie w całości jest niemy.

 

 

HISTORIA KINA W POPIELAWACH                                        Polska 1998 (98’)

Reż. Jan Jakub Kolski, wyk.: Krzysztof Majchrzak, Bartosz Opania, Grażyna Błęcka-Kolska

 

Wychowany w mieście dziesięcioletni chłopiec, Staszek Szewczyk, uczy się w wiejskiej szkole w Popielawach – rodzinnej wsi swoich dziadków. Chłopiec, zafascynowany opowieściami o rodzie Andryszków i skonstruowanej przez Józefa Andryszka w XIX wieku kinomaszynie, postanawia opisać ich historię. Szczególnie teraz staje się ona ważna, gdyż najmłodszy z rodu Andryszków postanawia zniszczoną w trakcie powstania styczniowego kinomaszynę zrekonstruować, a napotyka ogromny opór ze strony swojego ojca.

Nagrody: Złote Lwy na FPFF w Gdyni, Złota Kaczka, Orły za najlepszy film roku.

 

 

DESZCZOWA PIOSENKA (Singin' in the Rain)   USA 1954       (100’)

Reż. Stanley Donen, Gene Kelly, wyk.: Gene Kelly, Debbie Reynolds, Donald O'Connor, Jean Hagen          

 

Jeden z najlepszych musicali filmowych. Koniec ery filmu niemego. Wielka gwiazda Hollywood, Lina Lemont, nie może poradzić sobie w filmie dźwiękowym, gdyż nie posiada odpowiednich warunków głosowych. Zostaje więc dubbingowana przez utalentowaną i atrakcyjną debiutantkę Kathy. Film odnosi ogromny sukces, lecz Kathy, która marzy o własnych rolach, zostaje przypisana do gwiazdy jako jej filmowy głos, co równa się przekreśleniu marzeń o solowej karierze. Ma jednak prawdziwych przyjaciół, w tym przystojnego Dona Lockwooda, którzy pomogą jej odnieść sukces i "utrzeć nosa" zarozumiałej pani Lemont. Legendarny musical z klasyczną już sceną, w której w strumieniach deszczu Gene Kelly śpiewa piosenkę "Singing In The Rain" Herba Browna i Arthura Freeda.

 

 

CINEMA PARADISO (Nuovo cinema Paradiso) Włochy /Francja 1998 (125’)

Reż. Giuseppe Tornatore, wyk.: Philippe Noiret, Salvatore Cascio, Jacques Perrin  

 

Film o miłości do kina, ale także do kobiety. Bohater filmu, znany reżyser, po latach wraca pamięcią do swojego dzieciństwa. Akcja dzieje się we Włoszech, w małym sycylijskim miasteczku, gdzie jedyną atrakcją jest małe kino parafialne. Także dla małego Salvatore jest ono wszystkim. Zaprzyjaźnia się z kilkadziesiąt lat starszym Alfredo, kinooperatorem, który wprowadza go w niezwykły świat ruchomych obrazów. Wspomina również swoją pierwszą miłość – Elenę. Film Tornatore jest hołdem dla kina jako fascynującego miejsca przeżywania marzeń i namiętności.

Nagrody: Oskar, Złoty Glob, BAFTA za najlepszy film zagraniczny, nagroda jury na MFF w Cannes

 

KINEMATOGRAF Polska 2009 (12’)

Reż. Tomasz Bagiński, animowany

Adaptacja komiksu pod tym samym tytułem, pióra i kredki Mateusza Skutnika, pochodzącego z albumu "Rewolucje: Monochrom". Francis, skromny miejski urzędnik i wynalazca samouk, miał – wydawałoby się – wszystko. Wielki dom w małym mieście, dużo wolnego czasu i kochającą żonę. Niestety miał też obsesję na punkcie wynalazków. Najnowszy miał być rewolucją, która zmieni świat i rozpocznie nową epokę. Francis był perfekcjonistą, więc cyzelował każdy jego element, każdy detal z precyzją spotykaną tylko u geniuszy i szaleńców. Nazwał swój wynalazek kinematografem. Wierzył, że kiedy ukończy pracę, będzie szczęśliwy. Zapomniał tylko, że żadne szczęście nie trwa wiecznie.

 

 

STO LAT W KINIE Polska 1995   (60’)

Reż. Paweł Łoziński, dokument

Film powstał z okazji 100 lat kina. Jest to zbiór wypowiedzi wielu kinomanów o ich przygodzie z filmem polskim. O swoich wspomnieniach i przeżyciach związanych z różnymi tytułami opowiadają zarówno znawcy, jak i zwykli widzowie, a nawet dzieci. Mowa jest nie tylko o perełkach czy wielkich dziełach, ale także o zapomnianych, a z jakiegoś powodu ważnych dla wypowiadających się osób obrazach. Jest to swoiste podsumowanie stuletniej historii kinematografii, zarówno polskiej jak i światowej.

 

 

INNA BAJKA           Polska 2005   (20’)

Reż. Marzena Więcek, dokument

Ciepła opowieść o dwojgu niezwykłych ludziach, dla których celem życia stało się chodzenie do kina. Film o miłości, pasji, oddaniu drugiemu człowiekowi, zabawny i wzruszający.

 powrót

 PROGRAM

16.X Cinema Paradiso
17.X Sto lat kina indyjskiego, Sto lat w kinie, Inna bajka
18.X Deszczowa piosenka
19.X No popcorn
20.X Historia kina w Popielawach
21.X Purpurowa róża z Kairu
22.X Nieme kino
23.X Sto lat kina indyjskiego, Sto lat w kinie, Inna bajka
24.X Każdy ma swoje kino
25.X FILM - NIESPODZIANKA

 

Godziny seansów podamy wkrótce

powrót

BILETY

13 ZŁ

KARNETY:

na 10 seansów= 60zł ; na 5 seansów=45zł ; na 3 seanse=30zł

powrót